Home » Blog » Vitaliteit » Hoe word ik gelukkig?
Hoe word ik gelukkig?

Hoe word ik gelukkig?

door | 15 jan, 2021 | Vitaliteit

Iedereen heeft wel eens een dag dat alles op rolletjes lijkt te lopen. Je bent vrolijk en ’s avonds kijk je terug op een fijne dag. Je geniet van de dingen die je hebt bereikt en voelt je gelukkig. Helaas kijken we lang niet elke avond zo positief terug op onze dag en voelen we ons lang niet altijd gelukkig. Hoe zorg je er nou voor dat je structureel meer geluk ervaart? Om die vraag te beantwoorden moeten we eerst iets dieper in op wat geluk precies is.

 

Wat is geluk?

De wetenschap maakt onderscheid tussen drie vormen van welbevinden die gaan over tevredenheid, zingeving en positieve emoties. In het dagelijks leven zijn de verschillende vormen van welbevinden allemaal met elkaar verbonden en zullen elkaar ook beïnvloeden. Op het moment dat we overwegend positieve emoties ervaren, houden we ons meestal bezig met taken die ons leven zin geven. We hoeven de activiteit niet leuk te vinden. Wanneer we er zelf voor kiezen, omdat we het belangrijk vinden om te doen, zijn we tevreden als de taak is volbracht. Het gevolg is dat we nog meer positieve emoties ervaren.

 

Is geluk genetisch bepaald?

We worden allemaal anders geboren. Sommige mensen hebben weinig stemmingswisselingen, terwijl anderen in een permanente emotionele achtbaan lijken te zitten. Als we heftige gebeurtenissen meemaken zoals het veranderen van werk- en leefomgeving, het verliezen van een naaste, het hebben van een ziekte of het winnen van de loterij, zal dit invloed hebben op ons geluksgevoel. Toch zullen de meesten daarna terugkeren naar het geluksniveau wat ze ervoor hadden. Er lijkt sprake te zijn van een zogenaamde ‘setpoint’, een standaard waar we vanuit gaan en ook weer naar terugkeren. Dit wordt bevestigd door meerdere experimenten die zijn gedaan met eeneiige tweelingen. De genetische invloed bij tijdelijk geluk wordt geschat op 32 tot 41 procent, terwijl deze van chronisch geluk in de bandbreedte van 70 tot 80 procent wordt geschat (Chivo 2018).

 

Geluk door omstandigheden

Hoewel iedereen de uitspraak: ‘geld maakt niet gelukkig’ kent, kunnen we dit maar moeilijk geloven. En zeker niet als je een tekort aan financiële middelen hebt. Denk aan alle ondernemers die in deze tijd van crisis hun onderneming moeten sluiten door de lockdown. De reden dat we deze uitspraak maar moeilijk kunnen geloven, komt omdat geld namelijk wel gelukkig maakt. Alleen niet lang, zo is gebleken (Diener E 1999). Meestal houdt het geluksgevoel een aantal maanden aan, waarna mensen weer terugvallen in het setpoint.

Toch kan geld ook op langere termijn gelukkig maken, maar dat heeft alles te maken met hoe je het besteed. Meer geld op zich zal niet iets extra’s opleveren, hoewel veel mensen dit wel denken. Mensen die miljoenen verdienen per jaar zijn niet gelukkiger dan mensen met een modaal inkomen. Ook denken we vaak dat een huwelijk gelukkig maakt, maar aangezien een derde van de huwelijken eindigt in een echtscheiding, kunnen we stellen dat het huwelijk op zich, geen gegarandeerd pad is naar geluk.

 

Hoe kun je zelf invloed uitoefenen op geluk?

Ondanks dat geluk voor een groot deel genetisch is bepaald en een gedeelte wordt bepaald door de omstandigheden waarin we leven, blijft er nog een klein deel over waar we zelf invloed op hebben. Daarom is het nuttig om te zien wat gelukkige mensen met elkaar delen (Chivo 2020):

 

Dit is wat gelukkige(re) mensen met elkaar gemeen hebben

– Ze besteden veel tijd aan hun familie (met name broers en zussen) en vrienden;
– Kunnen gemakkelijk dankbaarheid tonen;
– Zij bieden vaak als eerste een helpende hand;
– Zijn optimistisch als ze over hun toekomst denken;
– Bewegen minimaal eenmaal per week (matig) intensief en soms dagelijks;
– Genieten van het leven en proberen in het nu te leven;
– Hebben een hoger doel;
– Ook de gelukkigste mensen hebben stress, crisissen en emotionele tegenslagen.

 

Op zoek naar geluk

Het idee dat geluk gevonden kan worden is een misvatting. Voor hen die een zoektocht starten naar geluk is het goed om te realiseren dat het effect vaak moeilijk in te schatten is. Een voorbeeld kan gevonden worden in een onderzoek met de uitkomst van een zwangerschapstest (Mellers A 2001).

Van alle vrouwen die meededen aan het onderzoek had niemand op dat moment een kinderwens en een deel van hen gaf aan enorm te balen als de test positief zou uitpakken. Het andere deel, dat toch stiekem hoopte op een positief resultaat, verwachtte juist heel gelukkig te worden als deze toch positief uit zou vallen. De uitkomsten van het onderzoek waren heel anders dan de onderzoekers hadden verwacht. De deelnemers die aan hadden gegeven enorm te balen wanneer de testuitslag positief zou zijn, bleken maar een kleine dip te ervaren en meteen weer terug te vallen. Andersom was dit net zo.

 

Conclusie: hoe word ik gelukkig?

Veel van onze beslissingen nemen we op basis van wat we verwachten hoe we ons zullen voelen. We onderschatten alleen hoe veerkrachtig we zijn bij tegenslagen en we overschatten juist het kortdurende effect van positieve emoties op ons geluksgevoel. Eerder schreef ik al dat geluk een bijvangst is van een goed leven. Laten we stoppen met de zoektocht naar geluk en juist werken aan een goed leven. Ga op onderzoek uit wat jij écht leuk en belangrijk vindt in het leven en pas dit ook daadwerkelijk toe. Verzamel mensen om je heen waar je terecht kunt als het tegenzit en handel naar jouw normen en waarden.

 

Wil jij ook stoppen met het zoeken naar geluk en werken aan een goed leven, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Vraag een gratis kennismakingsgesprek aan en kijk wat ik voor jou kan betekenen.

Over Christi

Vitaliteit blogWil jij ook weer controle krijgen over jouw klachten? Ik inspireer je graag met mijn blogs over vitaliteit.

Gerelateerde artikelen

Mindfulness meditatie voor een beter leven?

Mindfulness meditatie voor een beter leven?

We doen regelmatig iets waarvan we denken dat dit bijdraagt aan een beter leven. Je leest, hoort en ziet er veel over, dus dan zal het vast en zeker goed voor je zijn toch? Voor het managen van stress en leren ontspannen wordt volop ingezet op mindfulness meditatie. Wat zijn eigenlijk de effecten en draagt het daadwerkelijk bij aan een beter leven? Je leest het in deze blog.

Lees meer
Eenzaamheid doorbreken

Eenzaamheid doorbreken

Tips om eenzaamheid te doorbreken en het geluksgevoel te verhogen
1. Investeer in echt contact en goede relatie(s)
2. Toon dankbaarheid
3. Onderneem dingen die je niet doet uit eigenbelang
Vind je het lastig om hier concreet mee aan de slag te gaan? Ik help je graag!

Lees meer
Verken en ontwikkel jouw passie

Verken en ontwikkel jouw passie

Het hebben van een passie is een veelbesproken onderwerp, maar wat betekent het eigenlijk? In de tijd waarin we leven moet je een passie hebben en streven naar de beste versie van jezelf, anders hoor je er niet bij. Waarom is dit? Heb je überhaupt een passie nodig om goed en vitaal door het leven te kunnen gaan? Je leest het in mijn blog.

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoe vitaal ben jij

Hoe vitaal ben jij?

Schrijf je in en blijf op de hoogte van mijn nieuwste blogs en artikelen met gratis kennis om vitaal door het leven te gaan!

Bedankt voor je aanmelding!

Tweet
Share
Share
Pin